top of page
Search

Kościół to nie teatr.

Kościół to nie teatr a wierny to nie widz.



Czasami mam wrażenie, że ludzie idą do kościoła jak na jakieś obowiązkowe przedstawienie. Ksiądz i ministranci grają na scenie, organista zapewnia akompaniament, publika recytuje, tańczy i śpiewa a kościelny mniej więcej w połowie imprezy chodzi z tacą i kasuje za bilety...



"To czyńcie na moją pamiątkę"

Łk 22, 19b


Kościół to nie teatr a Msza to nie przedstawienie.


Kościół (łac. ecclesia) oznacza Zwołanie. Ktoś woła, a ktoś odpowiada na to wołanie. Przychodzisz, bo zostałeś powołany. Spotykasz Tego, który wołał.


Msza (łac. missa) to posłanie. Wychodząc stamtąd masz zadanie do wypełnienia. Msza to również uczta u Króla, ofiara bezkrwawa Chrystusa, dziękczynienie Ludu Bożego, posilenie się Słowem Bożym i Ciałem i Krwią Chrystusa... itd.


W tym artykule nie omówię wszystkiego czym jest Eucharystia - wielkie księgi nie są w stanie tego pomieścić. Ale nie jest to przedstawienie teatralne:



Msza wymaga aktywnego udziału wiernych


Aktywny udział czyni z Ciebie współuczestnika. Ksiądz na ołtarzu składa Twoją ofiarę. I zanosi modlitwy do Boga w imieniu zgromadzonych ludzi. To nie jest tylko jego ofiara ("Módlcie się aby moją i waszą ofiarę przyjął Bóg, Ojciec Wszechmogący"). Poniżej wyliczam konkretne sposoby, w jaki wierny świecki może być aktywnym uczestnikiem Mszy Świętej.


Lista nie jest kompletna. Zapraszam do dodawania pomysłów w komentarzach



1. Przyjmowanie właściwej pozycji ciała


Tak po prawdzie to o tym jest ten blog. Ale w przyjmowaniu właściwej pozycji nie chodzi tylko o to, żeby się nie wygłupić przed ludźmi. Chodzi o to, że wiem co się właśnie wydarza i reaguję na to. Z przeproszeniem każdy głupi może małpować to, co robią ludzie dookoła. Kluczem jest, że nie tylko wiesz co i kiedy zrobić (wstać, uklęknąć), ale rozumiesz po co to robisz. Więcej o pozycjach ciała znajdziesz w naszych artykułach:


2. Odpowiedzi


Jezus nie zostawił po sobie żadnej książki. Zostawił wspólnotę. I nadeszły dni, że ani na górze Syrofenicjan ani w Jerozolimie nie oddaje się chwały Ojcu, ale oddaje się ją w Duchu i Prawdzie (por. J 4, 1-42) i wspólnie. Bo chrześcijaństwo to religia wspólnotowa. Papież musi pozostawać we wspólnocie z biskupami, biskupi z papieżem i swoimi wiernymi, księża z biskupem, wierni ze sobą nawzajem (Kościołem) a wszyscy z Chrystusem. I dlatego wspólne recytowanie modlitw i odpowiadanie księdzu na wezwania czyni z Ofiary Mszy Świętej wspólne dzieło.

Więcej o tym jak odpowiadać księdzu w artykule:



3. Śpiew


Święty Augustyn powiedział, że kto śpiewa ten dwa razy się modli. Niektórzy dodają, że kto fałszuje to trzy. Śpiew to też forma aktywnego uczestniczenia we Mszy. Śpiew może być do akompaniamentu organów lub innych instrumentów. Ale czy, gdy ich zabraknie pociągnąłbyś śpiew sam, gdyby zaszła potrzeba?


Można oczywiście też dołączyć do chóru parafialnego, scholi lub zostać kantorem - osobą, która przewodniczy w śpiewie w kościele


4. Ofiara / składka


Spotkałem się ze zdaniem, że składka to jedyny moment Mszy świętej, kiedy wierni mają okazję ocenić kazanie. I wrzucić na tacę adekwatną ilość grosza. Jednak dbanie o potrzeby własnego Kościoła, własnej wspólnoty to znacznie więcej niż płacenie za bilet po przedstawieniu. I nie musisz się obnosić z tym ile i jak wrzucasz. Ja od jakiegoś roku zrezygnowałem z "wrzucania" na tacę na korzyść wysyłania regularnych przelewów na konkretne cele w mojej parafii.

Więcej o składce:


5. Służba liturgiczna


Wszyscy redaktorzy tego bloga pochodzą z tej grupy. Służba liturgiczna to nie tylko ministranci (i ministrantki) - to wszyscy, którzy pomagają. Chór/schola, osoby sprzątające, szafarze Komunii św., zakrystianie i kościelni. Można się dołączyć albo zastąpić te osoby, kiedy nie mogą spełniać swoich obowiązków. Nie ma górnych ograniczeń wiekowych. Kiedyś gościłem w parafii w Berlinie, gdzie najmłodszy ministrant miał 62 (!) lata.


6. Sprzątanie kościoła i terenu wokół


W niektórych parafiach istnieje zwyczaj rotacyjnego sprzątania kościoła przez grupy sąsiadów (po kilka domów). W innych wynajmuje się takie osoby za pieniądze lub parafianie zgłaszają się wolontaryjnie. Nawet jeśli w Twojej parafii są wyznaczone osoby - zawsze można zaproponować pomoc, kiedy jest więcej pracy - na Święta, na początku i końcu Wielkiego Postu i Adwentu, z okazji odpustów parafialnych.

To też jest aktywny udział w Mszy - pamiętam z mojej poprzedniej parafii (gdzie były "dyżury), jak fajnie jest przyjść na Mszę w niedzielę i stwierdzić - O! te kwiatki to ja ustawiłem, a ten kąte jest taki czysty dzięki mojej pracy.


7. Wpływ na kazania


Księżom czasem brakuje pomysłów na kazania lub po prostu nie wiedzę co może ludzi aktualnie interesować. Możesz zapodać księżom na swojej parafii pomysły na kazania, zadać pytania, które być może nurtują więcej osób. Jeden mój znajomy ksiądz miał nawet osobny adres email na takie pytania.




Ta lista nie wyczerpuje tematu. Ciekaw jestem Twoich przemyśleń. Dodaj komentarz pod tekstem


Pozdrawiam


Oskar Zgraj


© Kiedy klękać w kościele? 2021


73 views0 comments

Recent Posts

See All

Commentaires


bottom of page